Strona główna » Misja i cele


Misja i cele


MISJA FIDO

Rada Fundacji Instytutu Dialogu Obywatelskiego podejmuje się trudnego zadania wpływania na myślenie obywateli i tworzenia nowych postaw obywatelskich, opartych na wzajemnym poszanowaniu ludzi, bez względu na ich płeć, pochodzenie, zamożność czy kolor skóry. Uściślając, chodzi tu o młode obywatelki i młodych obywateli w wieku ostatnich klas szkoły podstawowej i szkoły średniej.

Rada wyraża głębokie przekonanie, że wszyscy ludzie tworzą środowisko społeczne, w którym nikt nie jest wykluczany, gdyż dla każdego jest ono naturalnym miejscem życia i rozwoju. W ten sposób Fundacja pragnie włączyć się w istniejące już działania organizacji pozarządowych, a także inicjować nowe, których celem jest wpływanie na zmianę myślenia i postaw uczestników życia społecznego w każdym wieku.

Konkludując, zamierzeniem Fundacji jest wspieranie społeczeństwa obywatelskiego, w jego strukturach najniższych, lokalnych. Zaangażowanie obywateli na tym poziomie jest podstawą ich aktywności społeczno-obywatelskiej na poziomie wyższym, krajowym, a w konsekwencji najwyższym – międzynarodowym. Te obszary, w których żyje współczesny człowiek, są podstawą budowania demokracji, rozumianej jako zaangażowanie w sprawy lokalne, krajowe i międzynarodowe. Żaden człowiek, żaden naród nie jest niezależną i samowystarczalną wyspą; zrozumienie tego faktu jest pierwszym krokiem do przebudowy relacji społecznych.

 MANIFEST FIDO – 10 PRZYKAZAŃ FIDO

Dlaczego stworzyliśmy FIDO? Powodów było kilka:

  1. FIDO to otwarty protest przeciwko każdej formie przemocy, która ma miejsce w codziennym życiu, tym bezpośrednim i tym sieciowym. Przemoc ma wiele postaci, od plotki, pomówienia, kłamstwa, po fake- i deep-newsy.
  2. FIDO to działanie na rzecz obrony słabszych, w najszerszym możliwym rozumieniu, poprzez dostarczanie im wiedzy o mechanizmach sprawowania kontroli i władzy, nie tylko symbolicznej, lecz także faktycznej.
  3. FIDO to pragnienie ujawniania ukrytych intencji przemocy i stojących za nimi grup interesów, by w ten sposób przeciwdziałać ich demoralizującym, destabilizującym i destrukcyjnym wpływom.
  4. FIDO prowadzi swoją działalność poprzez specyficzną wymianę dóbr, jaką jest wiedza i doświadczenie, w kontekście poczucia krzywdy, wykorzystania, wykluczenia.
  5. FIDO pragnie w ten sposób przyczyniać się do poszerzenia wrażliwości i świadomości obywatelsko-społecznej, by poprzez integrację wewnętrzną i zewnętrzną społeczności grupowe i lokalne zmieniały (poprawiały) swoje funkcjonowanie, wpływając tym samym na dobrostan jednostki.
  6. FIDO promuje zatem głęboki i szeroki stan społecznego EKO-ŻYCIA, a więc obywatela, grupy, społeczności, w których odmienność, INNOŚĆ, nie wartościują negatywnie, lecz przyczyniają się do wzajemnego wzbogacenia, otwierając każdego z nas na różnorodne przejawy bogactwa ŻYCIA.
  7. FIDO to promocja obywatelskich wartości życia grupowego i lokalnego, które są pierwszym etapem uzyskiwania świadomej samodzielności i niezależności społecznej.
  8. FIDO oferuje pomoc osobom, które z różnych powodów zostały wykluczone przez co ich potencjał osobowy uległ przytłumieniu, a które pragną budować swoje życie na pozytywnych relacjach i wartościach.
  9. FIDO wspiera pozytywną zmianę świadomości osób i uniezależnienia ich od negatywnych wpływów, które niszczą bezpieczeństwo społeczne podważając jednostkową kreatywność, pewność siebie i odporność na stres.
  10. FIDO dąży do tego, by obywatel odzyskał zaufanie do siebie, umiejętność samo motywowania się i życia w grupie, by w ten sposób budował pozytywnie swoje życie.

Misję Fundacji wyrażają poniższe punkty:

  1. oddolna inspiracja obywateli, w każdym wieku, do myślenia krytycznego, prowadzącego do
  2. budowy społeczeństwa opartego na wiedzy, co jest podstawą
  3. tworzenia społecznych relacji równości w wyniku
  4. promowania postaw opartych na dialogu, a więc
  5. wzajemnym po/rozumieniu i poszanowaniu praw obywatelskich, jak wolność, równość, aktywność, odpowiedzialność.

Nie bez powodu pierwszym wskazanym punktem jest działanie Fundacji na rzecz myślenia krytycznego. Rada Fundacji wyraża przekonanie, że krytycyzm jest podstawą samodzielnego i niezależnego tworzenia podstaw indywidualnego życia, w którym wybór jakiejś opcji nie wynika z narzuconych przesłanek ideologicznych lecz świadomej decyzji jednostki.

CELE FIDO

Cele Fundacji będą realizowane na podstawie wieloelementowego planu podejmowanych działań. Na jego realizację złożą się:

  1. diagnoza stanu zastanego, czyli analityczne i syntetyczne ujęcie problemu,
  2. zadania do konkretnej realizacji,
  3. metodyka pracy, czyli czas, formy i narzędzia podejmowanych działań i

Celem nadrzędnym jest uświadomienie młodym ludziom, z jakimi postaciami manipulacji mają do czynienia w życiu społecznym. Nabycie takiej wiedzy pozwoli im w sposób rozumiejący podchodzić do różnorodnych form przekazu informacji, a tym samym uodpornić ich, lub wręcz zabezpieczyć, na bezkrytyczne uleganie wpływom zawartego w informacji przekazu. Jeśli ma mieć miejsce ich akceptacja to w pełni świadoma i zawsze z uważnością i krytycznym napięciem w tle.

Uzyskanie takiej świadomości to przyswojenie sobie określonej wiedzy na temat technik manipulacyjnych, które mogą odwoływać się do psychologii, ekonomii, polityki, religii czy życia osobistego. W każdym przypadku celem tych technik jest wywołanie określonych emocji, które osłabiają krytycyzm odbiorcy, ułatwiając tym samym uzyskanie na niego wpływu, a więc jakiejś postaci kontroli.

Postaw krytyczna zawiera w sobie kilka elementów, których wytworzenie jest dodatkowym i koniecznym celem pracy z uczniem, młodym człowiekiem. Chodzi tu o umiejętności takie jak:

  1. ocena – w aspekcie wartości – przychodzących do odbiorcy informacji,
  2. zadawanie właściwych, trudnych pytań, jako sprawdzian poglądów obcych,
  3. odwaga w dzieleniu się wątpliwościami z osobami zaufanymi,
  4. wyczulenie na wszelkie formy dogmatyzmu,
  5. formułowanie wniosków i podejmowanie decyzji.

Narzędzia służące realizacji celów statutowych obejmują szeroki obszar różnych form kształcenia, w których obecne są spotkania bezpośrednie, jak wykłady, prelekcje, warsztaty, konsultacje i porady. Do form szczególnie ciekawych należą panele dyskusyjne znajdujące swoje miejsce w podczas trwania lokalnych jarmarków czy bazarków. Mają one postać monologów, dialogów czy polilogów, zależnie od charakteru udziału i zaangażowania w spotkaniu słuchaczy z osobą prowadzącą. Jednym ze sposobów nabywania takich kompetencji jest udział w szkolnych samorządach czy aktywnościach na rzecz grup koleżeńskich w szkole, jak gazetka szkolna, drużyny sportowe, kółka zainteresowań itp. W tych miejscach następuje nauka porozumiewania się, umiejętności debaty, wymiany poglądów z poszanowaniem partnerów.

W każdym przypadku prowokowana jest aktywność słuchaczy-uczestników do samodzielnego myślenia i formułowania wypowiedzi. Świadomość swojego miejsca w czasie i przestrzeni ma prowadzić do zmiany relacji z najbliższym otoczeniem społecznym. W konsekwencji chodzi również o przebudowę relacji ze środowiskiem naturalnym. Ich wyznacznikiem ma stać się idea partnerstwa, w której trwale obecna jest postawa nie eksploatacji a troski. Eksploatacja musi ustąpić miejsca jawnej ekspozycji dramatycznych problemów dotyczących głębokich zmian klimatycznych, masowej migracji ludności i masowej ekstynkcji gatunków biologicznych.